Wij maken gebruik van cookies

Onze website maakt gebruik van cookies van derden om onze diensten en producten te kunnen analyseren en verbeteren. U kunt instemmen of u deze cookies wilt accepteren. Lees meer.

Afbeelding
Scheepvaart

In een wereldhaven als Rotterdam heerst dagelijks een grote bedrijvigheid en spelen economische belangen vaak een grote rol. Het is een wereld waarin onze advocaten thuis zijn en bekend zijn met de verdragen en details die daarbij een rol van betekenis spelen en daardoor snel kunnen schakelen.

Onze advocaten zijn deskundig op het gebied van scheepsbeslag, het procederen over internationale handelsgeschillen, het adviseren over contracten tussen de diverse spelers in de haven, procederen over ladingschades en aanvaringen en al die andere typisch Rotterdamse aangelegenheden, waarvoor kennis van het maritieme recht onmisbaar is. Ook het maritiem arbeidsrecht behoort tot onze expertise.

Wij werken voor ondernemers in de scheepvaart, rederijen, scheepswerven en agenten.


 

terug naar overzicht

Varen reddingsschepen vluchtelingen Lifeline en Seefuchs onder valse vlag?

De rescue vessels Lifeline en de Seefuchs worden door Duitse organisaties gebruikt voor het uit zee redden van vluchtelingen. Althans, dat beweren zij zelf. Volgens de Italiaanse autoriteiten is sprake van medeplichtigheid aan mensensmokkel. Zo zouden de vluchtelingen niet in gevaar zijn op het moment dat de vluchtelingen aan boord worden genomen en zou worden samengewerkt met de mensensmokkelaars. Dit verschil van inzicht bestaat al lange tijd. Inmiddels wordt een nieuw hoofdstuk aan het geschil toegevoegd.

Hoger beroep ligplaatstarieven Hellevoetsluis

De rechtbank Rotterdam heeft de Autoriteit Consument en Markt gelijk gegeven in een procedure die ging over de door Hellevoetsluis aan ligplaatshouders berekende tarieven. De ACM meende naar aanleiding van een klacht dat in 2015 sprake zou zijn geweest van te lage tarieven, en daarmee van concurrentievervalsing. Commerciƫle uitbaters van jachthavens, meer in het bijzonder de Marina Hellevoetsluis, zouden daardoor benadeeld zijn.

Wetsvoorstel Concentratie van scheepvaartzaken bij de rechtbank Rotterdam aangenomen

Niet alle wetgevingsprocessen verlopen traag. Het wetsvoorstel is op 11 april 2016 naar de Tweede Kamer gezonden. Op 21 juni 2016 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel net als de eerder de Tweede Kamer het wetsvoorstel als hamerstuk afgedaan en aangenomen. De wet treedt op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip in werking.

Scheepsbeslag in Nederland

De Rotterdamse haven en rechtbank staan bij crediteuren die een op zeeschepen verhaalbare vordering hebben goed bekend. Zij ervaren dat er doorgaans gemakkelijk en snel beslag op schepen gelegd kan worden. In vergelijking met andere jurisdicties klopt dit ook. De rechtbank, advocaten en deurwaarders zijn er op ingesteld om snel te handelen en een beslag mogelijk te maken; het komt voor dat een 'natte' advocaat 's avonds bij een Rotterdamse rechter thuis toestemming komt vragen voor een beslaglegging, waarna de deurwaarder dezelfde nacht nog het schip bezoekt. Dan ligt het schip aan de ketting.

Hein Kernkamp

scheepvaart, wegtransport, procesvoering, onderneming en aandeelhouders

+31 (0)10 209 27 63 kernkamp@lvh-advocaten.nl

Meer advocaten >