Afbeelding

Nieuws

Autonoom rijden en truck platooning: aanpassing wetgeving noodzakelijk

donderdag 2 februari 2017

Het is veel in het nieuws: ongevallen - al dan niet met dodelijke afloop - met autonoom rijdende auto’s. Een vraag die daarbij opkomt : wie is voor deze ongevallen aansprakelijk? Dit is een fenomeen waar de huidige wetgeving (nog) niet in voorziet.

Truck platooning

Deze vraag beperkt zich niet alleen tot de autonoom rijdende auto’s, maar speelt ook bij truck platooning. Truck platooning houdt in dat meerdere vrachtwagens op basis van specifieke software elektronisch aan elkaar zijn gekoppeld. Alleen de voorste truck is bemand door een chauffeur. Deze voorste truck bepaalt de snelheid en de route, waarbij de andere trucks automatisch volgen. In de volgende trucks zit geen chauffeur. Alleen bij de voorste truck (met chauffeur) kan eigenhandig worden ingegrepen, bijvoorbeeld om uit te wijken. Ook hierbij spelen diverse juridische en verzekeringstechnische vragen. Wat als één van de volgende trucks onverwacht moet uitwijken en schade veroorzaakt? Wat als de voorste truck een (inschattings)fout maakt en de volgende trucks automatisch volgen? Wie is dan aansprakelijk: de chauffeur, de fabrikant van de truck of van de software? Hoe wordt met gevaarlijke weersomstandigheden omgegaan? Wat als het computersysteem van het voertuig wordt gehackt? Kortom: de wetgeving dient te worden aangepast op deze technische ontwikkelingen. Ook is het noodzakelijk dat de inrichting van de openbare weg wordt aangepast op de autonoom rijdende voertuigen. Denk daarbij aan verkeersborden, belijningen, markeringen en op- en afritten. 

Verzekering

Niet alleen de aansprakelijkheidsregels en de weginrichting moeten worden aangepast, ook op het gebied van het verzekeringsrecht zullen wijzigingen noodzakelijk zijn. Zelfrijdende voertuigen zijn momenteel immers niet te verzekeren. Over de hoogte van de premie voor zo’n verzekering bestaat nog veel onduidelijkheid. Enerzijds wordt gepretendeerd dat autonoom rijden minder schade tot gevolg heeft, want het zou een stuk veiliger zijn dan normaal rijden. Anderzijds kan de dure technologie en software meebrengen dat de premies stijgen. 

Aanpassing wet-en regelgeving

De aanpassing van de wet- en regelgeving zal snel moeten gaan plaatsvinden. Binnen nu en een jaar willen TLN en Rijkswaterstaat namelijk in Nederland op de openbare weg testen doen met truck platooning. In Duitsland is de ontwikkeling van semi-autonoom rijden (dus nog met chauffeur) verder: een wetsvoorstel wordt voorbereid en eind vorig jaar is een eerste rit met een semi-autonoom rijdende vrachtwagen tussen het reguliere verkeer uitgevoerd. Vereist is wel dat de chauffeur in de cabine blijft, zodat hij in een noodsituatie de besturing van de vrachtwagen direct kan overnemen. Ook overweegt de Duitse overheid om zwarte dozen (zoals in een vliegtuig) verplicht te stellen.

Gevreesd wordt dat de Europese Unie er niet in slaagt om op tijd wetgeving te maken, als gevolg waarvan de technische ontwikkelingen worden gehinderd. Wij houden de ontwikkelingen op dit gebied voor u in de gaten. 

Informatie

Mocht u naar aanleiding van deze bijdrage nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan kunt u altijd contact opnemen met het team Automotive.

Deze bijdrage is namens het team Automotive verzorgd door Jannine Meijer.

Jannine Meijer

onderneming en aandeelhouders, incasso

+31(0)10 209 27 45 meijer@lvh-advocaten.nl
Jannine Meijer
Zoek in artikelen
Mieke Bestebreurtje

arbeidsrecht en medezeggenschap

+31 (0)10 209 27 76 bestebreurtje@lvh-advocaten.nl
Bouwe Bos

procesvoering

+31 (0)10 209 27 63 bos@lvh-advocaten.nl
Marcel van den Ende

onderneming en aandeelhouders, wegtransport

+31 (0)10 209 27 45 vandenende@lvh-advocaten.nl
Daniël van Genderen

procesvoering, aanbestedingen, onderneming en overheid

+31(0)10 206 17 81 vangenderen@lvh-advocaten.nl
Peter de Graaf

faillissementen en herstructurering

+31 (0)10 209 27 52 degraaf@lvh-advocaten.nl
Jos Huntjens

erfrecht

+31 (0)10 209 27 55 huntjens@lvh-advocaten.nl
Yvonne Jansen

huur (contract en ontruiming), onderneming en aandeelhouders

+31 (0)10 209 27 75 jansen@lvh-advocaten.nl
Hein Kernkamp

scheepvaart, wegtransport, procesvoering, onderneming en aandeelhouders

+31 (0)10 209 27 63 kernkamp@lvh-advocaten.nl
Jack Leeman

procesvoering, onderneming en aandeelhouders, vastgoed

+31 (0)10 209 27 75 leeman@lvh-advocaten.nl
Jannine Meijer

onderneming en aandeelhouders, incasso

+31(0)10 209 27 45 meijer@lvh-advocaten.nl
Anouk Mullenders

scheiding (voor ondernemers)

+31 (0)10 209 27 55 mullenders@lvh-advocaten.nl
Ben van Nieuwaal

onderneming en overheid

+31 (0)10 206 17 81 vannieuwaal@lvh-advocaten.nl
Iris Nijman

ondernemingsrecht algemeen

+31 (0)10 209 27 64 nijman@lvh-advocaten.nl
Michelle Reevers

incasso, onderneming en aandeelhouders, luchtvaart

+31 (0)10 209 27 75 reevers@lvh-advocaten.nl
Hans Rijntjes

procesvoering, huur (contract en ontruiming), incasso, onderneming en aandeelhouders

rijntjes@lvh-advocaten.nl +31 (0)10 209 27 40
Rob Steenhoek

faillissementen en herstructurering, onderneming en aandeelhouders

+31 (0)10 209 27 52 steenhoek@lvh-advocaten.nl
Peter Verheijden

arbeidsrecht, commerciële samenwerkingen en overnames

+31 (0)10 209 27 76 verheijden@lvh-advocaten.nl
Leoni van Westen

procesvoering, incasso

+31 (0)10 209 27 75 vanwesten@lvh-advocaten.nl
Justin de Vries

onderneming en aandeelhouders, faillissementen en herstructurering

+31 (0)10 209 27 52 devries@lvh-advocaten.nl